عرقیات

خواص عرق شنبلیله برای دیابت

خواص عرق شنبلیله چیست؟ یکی از پرطرفدارترین عرقیات گیاهی برای درمان بیماری ها و تقویت سیستم ایمنی بدن، عرق شنبلیله است. این نوشیدنی گیاهی، فواید زیادی برای افزایش سوخت و ساز بدن، کنترل وزن و دیابت دارد. در این مقاله از سایت “نقل قاسمی” قصد داریم با خواص بی نظیر این عرق گیاهی بیشتر آشنا شویم:

خواص عرق شنبلیله

شنبلیله گیاهی معطر است که طبع گرم و خشک دارد. از این گیاه برای سلامت رحم و تخمدان، کاهش درد پریود، سلامت مو و رفع بواسیر استفاده می‌شود. ممکن است عوارضی مانند معده‌درد و سرگیجه ایجاد کند. این گیاه دارویی دارای طبع گرم و خشک است و سرشار از مواد مفید برای بدن است. این گیاه در صورت استفاده در دوز مناسب، برای تمام مزاج‌ها خواص درمانی معجزه‌آسایی دارد. در ادامه مطلب به برخی از خواص بی نظیر این عرق گیاهی خواهیم پرداخت:

فواید عرق شنبلیله برای دیابت

مطالعات نشان می دهد که وقتی عرق شنبلیله همراه با وعده های غذایی، یک یا دو بار در روز مصرف شود، ممکن است سطح قند خون بعد از غذا را در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ کاهش دهد. مصرف این عرق گیاهی دو بار در روز، ممکن است میزان قند موجود در ادرار افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ را نیز کاهش دهد. در صورت ابتلا به بیماری دیابت، قبل از مصرف این عرق گیاهی با پزشک خود مشورت کنید. هرگز بدون مشورت با پزشک داروهای دیابت خود را با هیچ مکملی جایگزین نکنید. همچنین از مصرف داروهای گیاهی بطور همزمان با داروهای دیابت اجتناب کنید.

بیشتر بدانید: بهترین زمان مصرف عرق خارشتر

کاهش فشار خون با عرق شنبلیله

عرق شنبلیله دارای خواص کاهش فشار خون نیز است. تحقیقات نشان داده است، این عرق گیاهی به دلیل داشتن مواد مغذی، می تواند باعث کاهش فشار خون شود. همچنین این عرق گیاهی توانسته است، سطح چربی خون را تنظیم کرده و خطر بروز بیماری های قلبی را کاهش دهد.

 

خواص عرق شنبلیله

کنترل وزن بدن با شنبلیله

عرق شنبلیله کالری بسیار پایینی دارد. به همین دلیل استفاده از آن برای لاغری توصیه می‌شود. این نوشیدنی سرشار از فیبر است و اشتهای کاذب را از بین برده، در نهایت باعث کنترل وزن می‌شود. خواص عرق شنبلیله برای لاغری همراه با ورزش بسیار موثر است. عرق شنبلیله هضم غذا را آسان می‌کند و به مدت طولانی معده را سیر نگه می‌دارد.

خواص عرق شنبلیله برای کم خونی

آهن موجود در عرق شنبلیله به تولید گلبول‌های قرمز خون کمک می‌کند و کم خونی را برطرف می‌کند. بنابراین به کسانی که از کم خونی رنج می برند توصیه می کنیم که حتما از عرق شنبلیله استفاده کنند.

روش مصرف شنبلیله

  • گیاه شنبلیله: ۱۰ گرم شنبلیله‌ را به مدت یک شب در یک لیوان آب داغ خیس کنید و اول صبح با معده خالی بنوشید. این روش برای افراد مبتلا به دیابت معجزه می‌کند.
  • عرق شنبلیله: نیم ساعت پس از غذا نصف استکان از عرق شنبلیله را میل کنید. عرق شنبلیله طعمی تلخ دارد و خیلی از افراد به دلیل طعم بدی که این داروی گیاهی دارد از مصرف آن خودداری می کنند. برای از بین بردن تلخی این عرق گیاهی می توانید کمی عسل به آن اضافه کنید.
  • تخم شنبلیله: سرشار از ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان بوده و به چاق شدن طبیعی شما کمک بسیاری می‌کند. برای این منظور کافی است ۱ قاشق چای‌خوری پودر تخم شنبلیله را با آب مخلوط کنید تا ترکیب حاصل به شکل خمیر درآید. سپس این خمیر را به‌صورت و گونه‌های خود بمالید و ماساژ دهید. بعد از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه صورت خود را با آب گرم بشویید.