عرقیات

آشنایی با خواص عرق شاه اسپرم

خواص عرق شاه اسپرم چیست ؟ شاه اسپرم یا شانسترن نوعی داروی گیاهی محسوب می شود که از برگ های معطری تشکیل شده است.  از خواص درمانی بالایی برخوردار می باشد.

گیاه شاه اسپرم

شاهسپرم ( نام علمی : Tanacetum balsamita ) گیاهی علفی است . بلندی این گیاه بیشتر از ۵۰ سانتی متر است و دارای گل های طبقی زرد که دور طبق ، گلبرگ‌های زبانه‌ای به رنگ سفید قرار دارد. شاه اسپرم یا شاه استرم که اسپرم در فارسی به معنای ریحان می باشد. این گیاه از دسته گیاهان بسیار خوشبو می باشد که به آن ریحان عروسان نیز گفته می شود.این گیاه درآب و هوای معتدله سرد رویش می کند عرق این گیاه به دلیل عطر و بوی دلنشین خود در میان افراد محبوبیت خاصی دارد . عرق این گیه دارای خواص درمانی زیاد است که زیر به آن ها اشاره می کنیم. زادگاه اصلی آن درایران شهرستان مراغه در استان آذربایجان شرقی می باشد ولی هم اکنون در نواحی استان‌های شمالی، شمال غربی و چهارمحال و بختیاری کشت می شود.

برای خرید آنلاین عرق گیاهی شاه اسپرم کلیک کنید.

خواص درمانی عرق شاه اسپرم

  •  دارای خاصیت میکروب زدایی است و میتواند میکرب هاى اسهال و وبا را از بین ببرد.
  • همچنین بوى شاه اسپرم مگس را فراری مى دهد.
  •  تقویت سیستم دفاعی بدن میشود و مقاومت بدن را در برابر سموم زیاد مى کند.
  •  داراى ویتامین k بوده و براى خون دماغ و بواسیر خونى سودبخش مى باشد.
  • در مناطق مختلف استان آذربایجان شرقی و مخصوصا شهرستان مراغه نوعی از شاه اسپرم که بسیار خوشبوست کاشته و عرق برگ آنرا براى رفع دل درد و تقویت معده مصرف مى نمایند.
  •  درمان دل درد و دل پیچه به کار میرود.
  • برای خوشبو و خوشمزه کردن چای،دوغ و آبدوغ خیار استفاده میشود.
  • موجب افزایش ترشح صفرا شده و تاثیر بر از بین رفتن سنگ کیسه صفرا دارد.
  • ضد عفونى کننده دهان و دستگاه گوارش
  • عطر و طعم مطبوع این عرق تهوع ناشی از ماشین گرفتگی را کم می کند.
  • ﺑﺎﻋﺚ ﺗﺴﺮﻳﻊ ﺩﺭ ﺭﻭﻧﺪ ﺍﻟﺘﻴﺎﻡ ﺯﺧﻢ سوختگی می شود.
  •  نوعی داروی ضد تشنج محسوب می شود.
  • بهبود درد شکم در نوزاد است


آیا زنان باردار می توانند عرق شاه اسپرم مصرف کنند؟

در طب سنتی، استفاده از این عرق گیاهی در دوران بارداری توصیه نمی شود. زیرا ممکن است منجر به سقط جنین و زایمان زودرس شود. بنابراین توصیه می شود از مصرف عرق گیاهی شاه اسپرم در دوران بارداری اجتناب کنید. قبل از مصرف عرقیات گیاهی در دوران بارداری، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

طریقه مصرف عرق شاه اسپرم

عرق شاه اسپرم را می توان به صورت شربت ترکیب شده با عسل و یا به صورت تنها قبل از هر وعده غذایی یک استکان میل کنید، معمولا اکثر افراد آن را به چایی دم کرده شده به صورت عرق اضافه می کنند و یا برگ‌های آن را یک یا دو برگ به چای دم کشیده اضافه می کنند بیشتر از آن چایی را تلخ خواهد کرد.اگر باردار هستید بهتر است برای مصرف این عرق گیاهی مشورت های لازم را با دکتر خود انجام دهید تا با مشکلاتی مواجه نشوید.

شرایط نگهداری عرق شاه اسپرم

  • آنها در ظروف شیشه‌ای تیره ‌رنگ یا آلومینیومی است به گونه‌ای که در آنها به طور کامل بسته شود.
  • برخی عرقیات در مقابل نور خورشید و گرما عطر و خاصیت خود را از دست می‌دهند بنابراین سعی کنید این عرقیات را دور از تابش خورشید و در مکانی خنک قرار دهید.
  • عرقیات متناسب با شرایطی که تهیه و تولید می‌شوند از یک تا ۳ سال تاریخ مصرف دارند، بنابراین هنگام مصرف عرقیات گیاهی به تاریخ انقضای آنها دقت کنید.
  • از نگهداری عرقیات گیاهی در مکان‌های گرم و مرطوب پرهیز کنید. این مکان‌ها خاصیت عرقیات را از بین می‌برند.

درمان نفخ با عرق شاه اسپرم

نفخ یک فرآیند بیولوژِکی است که که بیشتر افراد فکر می کنند این اتفاق به علت غذاهایی که میخورند می افتد به طور کلی نفخ به دلیل تجمع گاز در دستگاه گوارش به وجود می‌آید. نفخ می‌تواند به ناراحتی شکمی منجر شود. البته گاهی برخی از افراد علائمی مثل بزرگی شکم، چربی بیش از حد دیواره شکم، تجمع مایع داخل شکم و تومورهای شکمی را به اشتباه نفخ توصیف می‌کنند. این عرق برای معده  و گوارش خواص و فواید زیادی دارد. بارز ترین خاصیت درمانی شاه اسپرم مقوى معده ، بادشکن ،ضد عفونى کننده دهان و دستگاه گوارش ، مدر و ضد تشنج مى باشد. می توانید با مصر این عرق این مشکب خود را رفع کنید. همچنین این عرق باعث ضد عفونی کردن گوارش می شود به طور کلی نفخ به دلیل تجمع گاز در دستگاه گوارش به وجود می‌آید. نفخ می‌تواند به ناراحتی شکمی منجر شود. البته گاهی برخی از افراد علائمی مثل بزرگی شکم، چربی بیش از حد دیواره شکم، تجمع مایع داخل شکم و تومورهای شکمی را به اشتباه نفخ توصیف می‌کنند.

جلوگیری از ماشین گرفتگی

اگر جزو آن افراد هستید که هنگام مسافرت های جاده ای دچار حالت تهوع می شوید . پیشنهاد ما به شما مصرف عرق شاه اسپرم می باشد این عرق به علت عطر و طعم مطبوع تا حد بسیار زیاد جلوی تهوع شما را خواهد گرفت و رفع می کند.

خوش بو کردن دهان با عرق شاه اسپرم

در هنگام مصرف سیر و پیاز بوی دهان بسیار نا خوشایندی دارد . عرق شاه اسپرم می تواند بهترین گزینه بعد از مصرف پیاز و سیر برای رفع بوی بد دهان باشند.