عرقیات

آیا عرق گزنه قند خون را پایین می آورد؟ خواص دارویی گزنه برای دیابت

خواص عرق گزنه برای دیابت

خواص عرق گزنه برای دیابت چیست؟ همانطور که می دانید اصلاح سبک زندگی و داشتن رژیم غذایی مناسب برای افراد دیابتی می تواند به بهبود روند درمان این افراد کمک کند. عرق گیاهی گزنه یکی از نوشیدنی های موثر برای کاهش قند خون در بیماران دیابتی می باشد. در این مقاله قصد داریم با خواص دارویی این گیاه بیشتر آشنا شویم:

گیاه گزنه چیست؟

گزنه گیاهی بوته ای با ارتفاع 50 سانتی متر الی 1 متر است که بیشتر در مناطق مرطوب می روید. این گیاه در گذشته برای کاهش درد و التهاب توسط سربازان رومی مورد استفاده قرار می گرفت. امروزه اهمیت دارویی این گیاه به دلیل خواص بی شماری که دارد، به اثبات رسیده است. ریشه گیاه گزنه در اشکال مختلفی نظیر عرق گیاهی، شربت و قرص مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از مهم ترین خواص آن مربوط به بیماری دیابت است که در این قسمت به بررسی آن خواهیم پرداخت:

خواص عرق گزنه برای دیابت چیست؟

طبق تحقیقات انجام شده، عرق گیاهی گزنه دارای ترکیباتی است که در کنترل قند خون و همچنین بهبود عملکرد قلب و عروق در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 موثر می باشد. این گیاه مانند انسولین عمل کرده و مصرف آن باعث کاهش قند خون در افراد دیابتی می شود. با توجه به عوارض و اثرات موقت داروهای شیمیایی در درمان دیابت استفاده از داروهای گیاهی چون گزنه به عنوان داروی مکمل در کنار داروهای شیمیایی به پیشگیری و درمان این بیماری کمک می شود و به عنوان یک درمان مکمل در کنار راه های درمانی دیگر به بیماران دیابتی توصیه می شود.

از خواص دیگر عرق گیاهی گزنه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • درمان آکنه و جوش
  • جلوگیری از پوکی استخوان
  • پیشگیری از ریزش مو
  • درمان کم خونی

خواص عرق گزنه برای دیابت

روش مصرف گیاه گزنه

مصرف روزانه 100 میلی گرم عصاره گزنه، برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 بسیار مفید است. گزنه هم مانند سایر گیاهان دارویی به صورت عرق گیاهی در بازار موجود است و به عنوان نوشیدنی عرضه می شود. برای تهیه این گیاه دارویی موثر می توانید به فروشگاه آنلاین نقل و حلوای قاسمی مراجعه کرده و از قسمت عرقیجات، عرق گزنه خانگی برای دیابت را به سبد خرید خود اضافه کنید. نوشیدن این عرق روزانه 2 الی 3 فنجان مابین وعده های غذایی برای تصفیه خون هم مفید است.

استفاده از دمنوش گزنه برای لاغری موثر بوده و با داشتن آنتی‌ اکسیدان‌ مانع از جذب کلسترول بد شده و از افزایش وزن جلوگیری می‌کند.

گیاه گزنه به صورت خشک نیز برای مصارف خارجی و کاهش درد و التهابات روماتیسم استفاده می شود.

موارد منع استفاده عرق گزنه

مصرف زیاد و غیر اصولی عرق گزنه ممکن است باعث بروز حساسیت و بروز واکنش های آلرژیک در بدن شود. همچنین برای معده و روده نیز مضر است. این عرق گیاهی برای افراد باردار و مادران شیرده بایستی طبق نظر پزشک مصرف شود.