دانستنی

بجای قند سرطان زا چی بخوریم؟

بجای قند سرطان زا چی بخوریم؟ این سوالیه که خیلی وقتا ذهن مارو درگیر خودش میکنه یه سوال دیگه که اینجا پیش میاد اینه که آیا واقعا قند سرطان زاست؟

در این مقاله تصمیم داریم به این سوالات جوابی منطقی دهیم؛ قند و شکر همیشه به شکل کریستال های سفیدی که می شناسیم نیستند تقریبا در تمامی مواد غذایی که روزانه مصرف می کنیم مقدار قابل توجهی قند وجود دارد.

مصرف بیش از حد شکر باعث ایجاد مشکلات و بیماری‌هایی نظیر چاقی، دیابت و غیره می شود و این مشکلات خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهند.به گفته پژوهشگران فرانسوی، نوشیدنی‌های حاوی قند از جمله آبمیوه و نوشیدنی‌های گازدار احتمالا خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهند.

از برخی جهات، این نظریه که قند منجر به رشد یا ایجاد سرطان می‌شود منطقی به نظر می آید، همان طور که می دانید همه سلول های بدن انرژی مورد نیاز خود را با سوزاندن گلوکز تأمین می کنند سلول های سرطانی که به سرعت رشد می کنند و تقسیم می شوند، برای تأمین انرژی مورد نیازشان به قند بیشتری احتیاج دارند سلول‌های سرطانی حدود ۲۰۰ برابر قند بیشتری نسبت به سلول‌های طبیعی استفاده می‌کنند. سلول‌های سرطانی رشد زیادی دارند و برای همین گلوکز بیشتری مصرف می‌کنند.

بعضی از متخصصان عقیده دارند که خود شکر موجب ابتلابه سرطان می‌شود، نه چاقی ناشی از آن متخصصان عقیده دارد که بعضی از سرطان‌ها به‌دلیل سطوح بالای انسولین ایجاد می‌شوند. انسولین هورمونی است که میزان قند خون را کنترل می‌کند بالا بودن انسولین خون در طولانی مدت باعث ایجاد مقاومت نسبت به این هورمون می شود و خطر ابتلا به سرطان را نیز افزایش می دهد پس در نتیجه بالا بودن سطح انسولین می‌تواند موجب سرطان شود و آنچه سطح انسولین را بالا می‌برد، قند است.

چه موادی را می توانیم جایگزین قند کنیم

مصرف بی رویه قند علاوه بر این که احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می دهد. می تواند منجر به بیماری های مختلفی از قبیل کبد چرب، دیابت، افسردگی و ناراحتی های قلبی نیز بشود. ما می توانیم به راحتی و با کمی تحقیق از مواد جایگزین استفاده کنیم در ادامه به برخی از این چاشنی های شیرین می پردازیم:

آب میوه های طبیعی

به جای نوشابه که میزن قند موجود در آن بسیار زیاد است می توانید از نوشیدنی های انرژی زا ،آب میوه، آب بنوشید.

به جای استفاده از سس روی سالادتان روغن زیتون و سرکه بریزید.

 

نقل و عسل طبیعی

همچنین می توانید در کنار نوشیدنی های گرم مانند چای از نقل، عسل، توت خشک، انجیر که خوراکی هایی به دور از مواد شیمیایی و مضر هستند استفاده کنید.

نقل ها در طعم ها و مغز های مختلف نظیر “نقل گردویی زعفرانی”نقل گردویی گل محمدی” و “ نقل ابریشمی بیدمشکی ” و… موجود می باشند.

بجای قند چی بخوریم