لوکوم

طرز تهیه لوکوم ترکیه ای چیست؟

طرز تهیه لوکوم ترکیه ای را در این مقاله از سایت “نقل قاسمی” بررسی خواهیم کرد: لوکوم ترکیه ای یا لوکوم پاشا که به آن لوکما، لوقما یا راحت الحلقوم هم گفته می‌شود، یکی از شیرینی‌های سنتی ترکیه است که خواص بسیاری دارد. اگر طرفدار این شیرینی ترکیه ای هستید، با آموزش کامل و مرحله به مرحله لوکوم در این سایت همراه باشید:

طرز تهیه لوکوم ترکیه ای

در طرز تهیه لوکوم یا همان راحت الحلقوم از طعم‌ دهنده‌هایی مانند کندر، گلاب، قهوه، نعنا، وانیل و سایر عصاره‌های خوراکی استفاده می‌شود. در لایه میانی آن مغزهایی مانند گردو، فندق و پسته قرار داده می‌شود. حتی می توان در لایه میانی آن از سرشیر و سطح رویی آن را پودر نارگیل مزین می‌شود.

مواد لازم

  • نشاسته 1 پیمانه
  • پودر زنجبیل 1 قاشق غذا خوری
  • شکر 1/5 پیمانه
  • وانیل 1/4 قاشق چای خوری
  • پودر ژلاتین 2 قاشق غذاخوری
  • زعفران دم کرده 1/2 قاشق چای خوری
  • کره یا روغن مایع 1 قاشق غذاخوری
  • مغز پسته 1 قاشق غذاخوری

طرز تهیه

مرحله اول

برای تهیه لوکوم ترکیه ای ابتدا نشاسته را داخل یک تابه مناسب می ریزیم، سپس پودر زنجبیل را الک می کنیم و به نشاسته اضافه می کنیم. در ادامه 2/5 پیمانه آب ولرم به همراه وانیل را به نشاسته اضافه می کنیم.

طرز تهیه لوکوم ترکیه ای چیست؟

مرحله دوم

در ادامه مواد را به خوبی مخلوط می کنیم تا نشاسته به طور کامل در آب حل شود. در ادامه ژلاتین را به همراه یک سوم پیمانه در یک کاسه کوچک مخلوط می کنیم و کنار می گذاریم. حالا مخلوط نشاسته را روی حرارت بسیار ملایم قرار می دهیم.

مرحله سوم

در این مرحله باید مخلوط نشاسته را به صورت متداوم با قاشق چوبی هم بزنیم تا کمی غلیظ شود و حالتی شبیه به فرنی به خود بگیرد. پس از اینکه نشاسته به غلظت رسید شکر را اضافه می کنیم و حرارت را کمی بیشتر می کنیم.

بیشتر بدانید: خرید لوکوم پسته ای از فروشگاه اینترنتی نقل قاسمی

مرحله چهارم

پس از اینکه شکر به طور کامل آب شد، زعفران دم کرده را اضافه می کنیم و هم زدن را ادامه می دهیم تا رنگ مواد یکدست شود. وقتی غلظت مواد به حدی رسید که کمی سفت شد، مخلوط ژلاتین را اضافه می کنیم و به خوبی مخلوط می کنیم.

مرحله پنجم

پس از اینکه ژلاتین به خوبی با مواد ترکیب شد، کره را اضافه می کنیم و تاز مانی که مایه لوکوم کاملا حالت دار و سفت شود مواد را ترکیب می کنیم. مراحل مخلوط کردن مایه لوکوم از ابتدا تا انتها حدود ۴۰ تا ۴۵ دقیقه طول می کشد.

مرحله ششم

پس از اینکه مایه لوکوم آماده شد مغز پسته را اضافه می کنیم و حرارت زیر تابه را خاموش می کنیم و مواد را کمی مخلوط می کنیم تا مغز پسته ها به صورت یکدست در مایه لوکوم پخش شوند. حالا یک قالب مکعبی را با روغن چرب می کنیم.

مرحله هفتم

سپس یک لایه پلاستیک داخل ظرف قرار می دهیم و روی پلاستیک را هم با روغن چرب می کنیم. در ادامه مایه لوکوم را داخل قالب می ریزیم، سپس روی لوکوم را با یک دستکش پلاستیک چرب شده به صورت یکدست صاف می کنیم.

مرحله هشتم

در این مرحله قالب را به مدت ۳ ساعت در یخچال قرار می دهیم تا لوکوم خودش را بگیرد. پس از گذشت این زمان قالب را از یخچال خارج می کنیم، سپس لوکوم را از قالب خارج کرده و به شکل مکعب هایی با قطر ۱٫۵ سانت برش می زنیم.

مرحله نهم

در صورت تمایل می توانیم برای خوشمزه تر شدن لوکوم ها از پودر نارگیل به جای آرد استفاده کنیم. ماندگاری این شیرینی در ظرف در بسته در دمای محیط ۱ هفته است.