دمنوش

خواص دمنوش گل گاو زبان چیست؟

خواص دمنوش گل گاو زبان چیست؟

خواص دمنوش گل گاو زبان را در این مقاله از سایت “نقل قاسمی” بررسی خواهیم کرد. این گیاه یکی از قدیمی ترین گیاهان موثر برای درمان انواع بیماری ها بوده و گلبرگ های بنفش آن از سال ها پیش به عنوان دمنوش آرامبخش و مقوی مصرف می شده است. دمنوش گل گاو زبان سرشار از ویتامین های گروه ب و ث بوده و برای پیشگیری از بیماری هایی مانند افسردگی، اضطراب و … کاربرد دارد.

خواص دمنوش گل گاو زبان

گل گاوزبان یکی از گیاهان دارویی بسیار مهم و مفید است که خواص درمانی بی‌نظیری دارد. می توان از برگ‌ها و گل‌های این گیاه به صورت خشک شده در تهیه دمنوش و عرق استفاده کرد. از خواص بی نظیر این دمنوش می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • این گیاه، علائم تنگی نفس و آسم را بهبود می‌بخشد. آنتی‌اکسیدان موجود در این گیاه، التهاب ریه را رفع می‌کند.
  • یکی‌ از خواص مهم گیاه گل گاو زبان این است که در پیشگیری از سرطان، نقش موثری دارد. استرس یکی از عوامل مهم ابتلا به سرطان است که آنتی‌اکسیدان گیاه گل گاو زبان با استرس مبارزه می‌کند.
  • این گیاه خاصیت ضد روماتیسم مفصلی دارد و علائم دردناک این بیماری را کاهش می‎دهد. در واقع آنتی‌اکسیدان موجود در گل گاو زبان، التهاب مفصلی را رفع می‌کند.
  • دمنوش گل گاو زبان به نوشیدنی آرام‌بخش معروف است. اگر احساس خستگی می‌کنید یا استرس و اضطراب دارید، یک فنجان از این دمنوش حال شما را بهبود می‌بخشد.
  • بهبود دردهای قاعدگی از دیگر فواید گیاه گل گاو زبان است. این گیاه با تعدیل میزان خونریزی، دردهای قاعدگی را کم می‌کند.
  • ویتامین C موجود در گل گاو زبان موجب تقویت سیستم ایمنی می‌شود. از طرف دیگر ضد درد و ضد التهاب بودن از دیگر خواص گل‌گاوزبان است که به درمان گلو درد و سرماخوردگی کمک می‌کند.

طرز تهیه‌ی دمنوش گل‌ گاو‌‌ زبان

مقدار 5 گرم گل گاو‌زبان خشک را در یک لیوان آب جوش (حدود 250 میلی لیتر) بریزید. آب جوش و گل گاو زبان را در یک قوری  ریخته و روی شعله گاز بگذارید. صبر کنید تا حجم جوشانده به 150 میلی لیتر برسد. برای تجربه طعم بهتر می توانید جوشانده گل گاو زبان را با کمی لیمو عمانی یا آب لیموی تازه و عسل میل کنید.

بیشتر بدانید: خواص دمنوش نعناع

خواص دمنوش گل گاو زبان و اسطوخودوس

گیاه اسطوخودوس خاصیت آرام‌بخشی دارد. دمنوش ترکیبی گل گاو زبان و اسطوخودوس در رفع مشکلات گوارشی و راحت خوابیدن نقش موثری دارد و ضد تشنج و ضد اسپاسم است.

روش‌های مصرف گیاه گل گاو زبان

  • شما می‌توانید دمنوش گل گاو زبان را همراه دیگر گیاهان دارویی مثل ریشه سنبل الطیب یا لیمو عمانی و … دم کنید و طعم‌های متفاتی را تجربه کنید.
  • از دیگر مصارف گیاه گل گاو زبان، چای آن است. چای گل گاو زبان بسیار خوش‌طعم است و همانند چای ساده تهیه می‎شود.
  • روغن گیاه گل گاو زبان هم خاصیت درمانی و زیبایی دارد و برای پوست بسیار مفید می باشد.
  • همچنین عرق گل گاو زبان مصارف درمانی زیادی دارد و در رفع مشکلات گوارشی موثر است.

فراموش نکنید که نکته کلیدی در داروهای گیاهی میزان مصرف کافی و نحوه فرآوری و تهیه آن‌ها است. اگر از داروی گیاهی به درستی و دقیق استفاده نکنید، ممکن است معایب آن بیشتر از مزایایش برای بدن شما باشد.