دمنوش

خواص دمنوش نعناع برای سرماخوردگی

خواص دمنوش نعناع چیست؟ همانطور که می دانید، نعناع از جمله گیاهان پر طرفدار با خواص دارویی و درمانی بالاست. از این گیاهبه عنوان چاشنی و طمع دهنده در غذا نیز استفاده می شود. معجون شفابخش نعناع برای سرماخوردگی بسیار مفید بوده و به دلیل ترکیبات موثری که دارد برای مصارف دارویی مورد استفاده قرار می گیرد. در این مقاله از سایت “نقل قاسمی” قصد داریم با خواص دمنوش نعناع برای سرماخوردگی بیشتر آشنا شویم و به طریقه مصرف آن بپردازیم:

خواص دمنوش نعناع چیست؟

نعناع یک گیاه با طبع گرم و خشک است که خواص دارویی بسیار زیادی دارد و مصرف آن به شیوه‌های مختلف مثل: خشک، تازه، اسانس، دم‌کرده، پودر و… امکان پذیر است. نوشیدن دمنوش نعنا علاوه‌ بر اینکه احساس خنکی و مطبوعی را به همراه دارد، خواص منحصر به‌ فردی بر سلامت بدن نیز دارد. موارد زیر برخی از مهم ‌ترین خواص درمانی دمنوش نعنا برای سرما خوردگی می‌باشند:

تقویت سیستم ایمنی بدن با دمنوش نعناع

اگر سیستم ایمنی ضعیفی دارید و با شروع فصول سرد، به صورت مداوم دچار سرما خوردگی می ‌شوید؛ حتماً دمنوش نعنا را به صورت داغ بنوشید، زیرا منجر به تسکین گلو درد شده و به شل شدن عضلات گلو کمک می‌کند و در نتیجه سرفه‌ های خشک کاهش می ‌یابند.
آنتی‌ اکسیدان‌ های موجود در دمنوش نعنا باعث افزایش گردش خون شده و در زمان بیماری، به فعالیت گلبول های سفید در دفاع از عوامل بیماری زا کمک می کند. این نوشیدنی مفید سرشار از پتاسیم، کلسیم و ویتامین B است.

کاهش درجه حرارت و تب بدن

منتول یکی از مواد مفید موجود در نعنا است که منجر به کاهش درجه حرارت بدن می ‌شود. اگر احساس گُر گرفتگی داشته و تب دارید، نوشیدن دمنوش نعنا برایتان مفید است. اکثر افرادی که دچار سرماخوردگی و آنفولانزا می ‌شوند، علائمی مانند تب داشته و این دمنوش به صورت همزمان نسبت به بهبود تمامی نشانه‌ های بیماری اقدام می ‌کند.

ضد التهاب

دمنوش نعنا به دلیل داشتن منتول یک ضد التهاب بسیار قوی است به همین دلیل می ‌تواند در درمان بیماری ‌های التهابی دستگاه تنفسی مانند سینوزیت، آبریزش بینی و همچنین التهاب گلو، هنجره و حتی سینه درد و گلو درد و سرفه که ممکن است در هنگام سرما خوردگی ایجاد شوند، بسیار موثر باشد.

کاهش درد عضلات

درد و گرفتگی عضلات معمولا همراه با سرما خوردگی نمایان می‌ شوند و تحمل این بیماری را سخت‌ تر می‌ کنند. یکی از خواص نعنا کاهش اسپاسم و درد عضلانی است. بنابراین مصرف دمنوش نعنا در دوران ابتلا به سرما خوردگی می‌ تواند علاوه بر رفع علائم این بیماری و کمک به تسریع روند درمان آن در کاهش درد و گرفتگی عضلات ناشی از سرما خوردگی نیز موثر باشد.

باز کردن سینوس‌ها

مصرف یک نوشیدنی گرم حاوی منتول مانند دمنوش نعنا به شما کمک می‌کند تا سینوس‌های مسدود شده را تسکین دهید.

افزایش انرژی

برخی مطالعات نشان دادند که دمنوش نعناع باعث کاهش خستگی و خواب آلودگی در طول روز می‌شود، اما مقاله قطعی در این مورد وجود ندارد.

از بین بردن عفونت‌های باکتریایی

مطالعات تایید می‌کنند که نعناع به طور موثر با انواع مختلفی از باکتری‌ها، از جمله باکتری‌هایی که باعث بیماری‌های ناشی از غذا و بیماری‌های مسری می‌شوند، مبارزه می‌کند.

طرز تهیه دمنوش نعناع برای سرماخوردگی

  • برای تهیه دمنوش نعناع 2 قاشق غذاخوری برگ نعناع تازه یا خشک شده را در یک قوری ریخته و یک لیوان بزرگ آب جوش به آن اضافه کنید.
  • درب قوری یا لیوان دمنوش را روی آن قرار داده و اجازه دهید به مدت 10 الی 15 دقیقه دم بکشد. سپس در فنجان بریزید و میل کنید.
  • در صورت تمایل می‌توانید دمنوش نعناع را با کمی عسل یا نبات شیرین کنید.
  • می‌توان همراه برگ‌های نعناع تکه‌ای زنجبیل هم به قوری یا لیوان دمنوش اضافه کرد که به بهبود علائم سرماخوردگی بیشتر کمک کند.